گزارش » منتشر شده های من
کد خبر : 121
پنجشنبه - 18 تیر 1394 - 17:05

لانه‌هایی برای بقا + عکس

لانه‌هایی برای بقا + عکس

گزارشی که در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ در حوزه شهری ایسنا منتشر شد، خیلی اتفاقی یک روز در مسیر رفتن به محل کار چشمم به لانه های نصب شده روی درختان خیابان انقلاب افتا لانه هایی که قرار برای ادامه بقا پرندگان شهر شلوغ تهران پناهگاه بشه موضوع از طریق شهرداری منطقه پیگیری کردم. اگرچه این لانه ها مورد استقبال پرنده ها قرار نگرفت اما حرکت شایسته تقدیری از طرف مسئولین شهرداری بود. پرنده هایی که در شهر آلوده تهران این روزها به چشم نمیان و درمیان دود ماشین ها از چشم انسانها پنهان مانده اند.

با از بین رفتن بخش قابل توجهی از باغ‌های مرکز شهر تهران و فضاهای امن شهری برای سایر جانداران تهران ، بسیاری از پرندگان از مناطق مختلف شهر تهران پراکنده شدند و با کم شدن فضاهای امن طبیعی رقابتی برای پیدا کردن لانه بین این پرندگان شکل گرفت و بدون لانه ادامه بقا برای بیشتر این پرندگان در میان سنگ و سیمان کنار و لا‌به‌لای خانه‌های ما ممکن نیست و بسیاری از آنها یا زنده‌ نمی‌مانند و یا به جایی بسیار دورتر از تهران ما می‌روند.

لانه پرندگان روی درختان بلند شهر

به گزارش خبرنگار سرویس«شهری» ایسنا، شهرداری تهران در اقدامی جالب و البته پسندیده در تعدادی از پارک‌ها و معابر مناطق مختلف تهران، ضمن شناسایی محیط طبیعی منطقه و محله، اقدام به نصب لانه‌هایی روی درختان بلند برای پرندگان کرده است تا ضمن ترغیب آنها به ماندن در این فضاها، نشاط و زیبایی بصری را به شهروندان بازگرداند.

بیژن یوسفی پرشکوه – معاون اداره فضای سبز منطقه شش – به عنوان یکی از مناطقی که این طرح در ان اجرا شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نصب لانه‌ها توسط اداره فضای سبز منطقه شش، گفت: در این طرح جذب پرنده‌های وحشی و حفظ حالت طبیعی محیط زیست را دنبال می‌کنیم.

لانه پرندگان

وی ابراز امیدواری کرد با این طرح بتوان بخشی از حیات طبیعی پرندگان در حال انقراض شهر تهران را دوباره در این شهر ساکن کنیم و جای امنی در پارک‌ها برای این پرندگان تدارک دیده شود.

وی تاکید کرد: با توجه به وابستگی محیط زیست به این گونه‌های پرندگان باید این پرندگان در شهر تهران بمانند. ممکن است این پرندگان در مناطق دیگری به عنوان آفت محسوب شوند ولی در شهر تهران به آنها برای کنترل بعضی آفات نیازمندیم و فکر می‌کنیم نگه داشتن این پرندگان و این سیکل طبیعی در جای خودش مفید باشد.

لانه پرندگان

یوسفی در توضیح مکان‌هایی که این لانه‌ها نصب شده است، گفت: لانه‌های کوچک به صورت آزمایشی در دو پارک لاله و ساعی نصب شده است و دو لانه بزرگ هم برای جذب کبوترها در پارک قزل قلعه و ایرانشهر قرار داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه لانه‌ها به صورت‌های مختلف و در شکل‌های گوناگون قرار داده شده‌اند، افزود: این کار به صورت تحقیقاتی انجام شده است در حال بررسی هستیم و اگر موفقیت آمیز باشد در دیگر پارک‌های منطقه این طرح اجرا می‌شود.

لانه پرندگان

معاون اداره فضای سبز منطقه شش یادآور شد که لانه‌ها مورد استفاده پرندگانی چون

کبوتر،‌ قمری خانگی و سار و گنجشک قرار می‌گیرد و گفت: در این طرح سعی شده از درخت‌های بلندتر مانند چنار و کاج استفاده شود و لانه‌ها متناسب با رفت و ‌آمد پرندگان روی این درخت‌ها نصب شده‌اند.

یوسفی در توضیح میزان دست یابی به اهداف این طرح گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بین ۲۰ تا ۳۰ درصد توانسته‌ایم در جذب پرندگان موفق باشیم و تاکنون دو گونه گنجشک و کبوتر از این لانه‌ها استفاده کرده‌اند ولی پیش‌بینی می‌کنیم که سارها و طوطی‌ها نیز از این لانه‌ها استفاده کنند که البته متاسفانه تا به حال مشاهده نکردیم و به نظر می‌رسد متناسب با پرنده‌هایی مانند طوطی و سار نبوده‌اند و باید ساختار این لانه‌ها را تغییر دهیم تا مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، این لانه‌ها در پارک‌های جمشیدیه، ملت، پارک شهر، آزادگان و سرخه حصار مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بیشتر مورد استفاده گنجشک‌ها قرار گرفته اما در مواردی طوطی، کبوتر چاهی،‌ توکار سیاه و سار نیز از این لانه‌ها استفاده کرده‌اند.

 

گزارش: سیدمیثاق اختر

لینک خبر در خبرگزاری ایسنا

 

انتهای پیام/